Visual Merchandising jest to określenie anglojęzyczne, które przyjęło się jednak wprost w marketingowym i sprzedażowym języku również w Polsce. Polega na odpowiednim zaprezentowaniu, wyeksponowaniu produktu, co ma wspomóc jego sprzedaż. Kładzie się duży nacisk na estetykę ekspozycji i jej użyteczność, czyli skuteczność w pozyskaniu klienta.
Często się mówi, że dobry visual merchandising sam przynosi wymierne efekty sprzedażowe. Dobra obsługa klienta zawsze jest istotna, ale wiele marek, szczególnie te, które lansują punkty samoobsługowe, największy nacisk kładzie właśnie na odpowiednią ekspozycję produktów. Bo przecież to gdzie, jak i kiedy wyeksponujemy towar ma ogromny wpływ na jego sprzedaż. Jedne rzeczy lepiej zaprezentują się, a więc i sprzedadzą, leżąc na półce, inne na wieszaku czy stoliku albo w kompozycji z innymi towarami.
Należy pamiętać o strefie wzroku przeciętnego klienta, jak również o fakcie, że dla dzieci znajduje się ona niżej, a osoby starsze nie dosięgną wysokich półek. Całość powinna być wspierana wystrojem na witrynie sklepowej i materiałami marketingowymi oraz aranżacją całego sklepu, o czym trzeba pamiętać już na etapie projektowania. Niepoślednią rolę pełni również przyjemny zapach i dobrana muzyka.
Warto próbować działań visual merchandisingu, ale wspomagać się w tych nich stosownymi narzędziami, np. Visual Merchandising Systemem, który umożliwia przeprowadzanie audytów i kontroli.