Identyfikacja wizualna firmy to ogół znaków i symboli z nią kojarzonych – najbardziej charakterystycznym jest oczywiście logo, ale IW to także, między innymi, kolorystyka gadżetów firmowych – kubków, długopisów czy opakowań, wzór ulotek, wygląd strony internetowej, a nawet – niezwykle istotne w przypadku banków czy centrów wypoczynku – ubiór pracowników i wystrój wnętrz.
Dlaczego to takie ważne? Bo bez dobrze przemyślanej identyfikacji wizualnej, niezwykle ciężko przebić się dzisiaj na rynku i zyskać nowych klientów, a także zapaść w pamięci tych, którzy już z firmą mieli kiedyś do czynienia. Można powiedzieć, i nie będzie w tym przesady, że system identyfikacji, pośredniczy między nami a otoczeniem – jest nośnikiem komunikatu, z którym chcemy przebić się zarówno do klienta, jak i kontrahenta, a nawet… konkurenta. Pozwala łatwiej do nas dotrzeć i scharakteryzować firmę, a nie od dziś wiadomo, że szybciej zaufamy produktowi lub firmie, którą już kojarzymy.
Aby system identyfikacji pomagał, musi być niezwykle spójny i przystosowany do różnych mediów – niedopuszczalna jest sytuacja, w której na przykład witryna internetowa firmy nie ma nic wspólnego z jej ulotkami czy reklamami w prasie.