Materiały POS (z ang. Point of sale) to ogólna nazwa dla wszystkich środków promocyjnych, które przyjmują małe i średnie rozmiary. Sprawdzają się jako elementy przydatne w trakcie przeprowadzania kampanii marketingowej za pomocą dość małych nakładów. Można je spotkać w wielorakich miejscach, takich jak stoiska danej firmy rozkładane podczas imprez o charakterze rozrywkowym lub handlowym, sklepy czy salony firmowe.
Materiały POS – charakterystyka i rodzaje
Tym, co wyróżnia materiały POS, jest ich bezpośrednia droga informowania klienta o danym produkcie lub ofercie firmy, dzięki czemu odgrywają często rolę decydującą w wyborze konsumenta. Na tle innych sposobów promocji materiały POS charakteryzują się różnorodnością tworzyw stosowanych do ich produkcji. Mogą być one wykonane z miękkich surowców, takich jak papier czy karton, jak i trwalszych, plastikowych lub metalowych elementów. Do najczęściej spotykanych materiałów POS zaliczamy ulotki, naklejki, broszury, a także stojaki pozwalające na ich atrakcyjną ekspozycję. Mogą to być też wobblery, czyli rodzaj reklamy poruszanej podmuchami wiatru. Wyróżniamy również potykacze, jakie często stosowane są do wypisywania ofert lokali gastronomicznych.
Poza powyższymi, materiałami POS są również elementy reklamowe związane z półkami sklepowymi, takie jak popychacze, reklamy znajdujące się na krawędziach półek (tzw. shelf linery) czy ustawiane na końcach sklepowych alejek tzw. gondola ends.