Identyfikacja wizualna to jedno z podstawowych narzędzi do zarządzania marką. Bez spójnego systemu identyfikacji wizualnej ciężko stworzyć wizerunek skutecznej i rzetelnej firmy, a co za tym idzie wyróżnić się na rynku i osiągnąć biznesowy sukces.
Podstawowymi elementami profesjonalnie przygotowanego systemu identyfikacji wizualnej jest logo firmy, kolorystyka i typografia. Logo to znak graficzny, który jest symbolem przedsiębiorstwa. Powinno być proste i czytelne, ale jednocześnie budzące pozytywne odczucia i skojarzenia. Dobrze dobrane logo to klucz do sukcesu – znanych jest wiele przykładów firm, których logo staje się czymś więcej niż symbolem, a niejako osobną marką o światowym zasięgu.
Kolorystyka najczęściej związana jest z logo. Barwy w nim użyte obowiązują w innych elementach systemu identyfikacji wizualnej (np. firmowych strojach, flocie samochodowej czy w farbie użytej do pomalowania budynku). Podobnie jest z typografią, czyli krojem liter, który też często odwołuje się do logo lub użytego przy nim sloganu – wtedy ta samą czcionkę można zobaczyć np. na papeterii, drukach firmowych czy wizytówkach.
Poszczególne elementy identyfikacji wizualnej zapisywane są w tzw. księdze identyfikacji wizualnej. Niezwykle ważne jest, aby sumiennie przestrzegać zawartych w niej zasad. Tylko dzięki spójnym działaniom (tj. używaniu przez wszystkich pracowników tego samego logo czy używaniu tego samego kroju liter na firmowych drukach) można wykreować jednolity przekaz, a co za tym idzie oczekiwany przez nas wizerunek przedsiębiorstwa.