User experience, czyli z angielskiego doświadczenie użytkownika, to termin znany w branży IT już od lat 70. ubiegłego stulecia, ale spopularyzowany dopiero w ostatnich kilkunastu latach. Mówiąc najprościej, UX to ogół wrażeń, jakie ma odbiorca korzystający z danej witryny internetowej czy produktu. Pojęcie to najczęściej stosowane jest, gdy mowa o oprogramowaniu, serwisach www i urządzeniach elektronicznych. W myśl teorii user experience, interakcja produkt- klient powinna być jak najbardziej satysfakcjonująca odbiorcę. Przy projektowaniu sprzętu bądź, powiedzmy, aplikacji mobilnej lub witryny internetowej, należy więc pamiętać o możliwie jak najatrakcyjniejszym wyglądzie, ale i użyteczności oraz funkcjonalności, bo to one są kluczowe dla odbioru całości. Równie istotna jest satysfakcja użytkownika płynąca z obcowania z danym produktem. UXdesignerzy muszą więc z jednej strony sprawić, by korzystanie z ich produktu było przyjemne, a z drugiej przewidzieć, jakie oczekiwania i wymagania ma odbiorca, przy jednoczesnej akceptacji faktu, że każdy użytkownik może zupełnie inaczej reagować na produkt.